KORZIKA 2014

Od januára tohto roku sme sa začali pripravovať na vysokohorskú cyklistiku, pretože cieľom hlavnej dovolenky pre skupinu cyklistov a turistov nášho združenia bola Korzika. To, že Korzika je hornatý ostrov, to bola prvá naša informácia, postupne sme si doplňovali vzdelanie o tejto nádhernej krajine. Veľa poznatkov a doporučení sme dostali aj od našich cyklistických priateľov z Trenčína, ktorým i touto cestou ďakujeme.

Ale aspoň krátke, základné turistické info:

Korzika je štvrtým najväčším ostrovom Stredomoria po Sicílii, Sardínii a Cypre. Ostrov je dlhý 183 km a široký 83 km, čo približne zodpovedá vzdialenostiam ostrova od európskej pevniny, od Francúzska je vzdialený 180 km, od Talianska 80 km.

Korzika je francúzsky región s hlavným mestom Ajaccio. Je rozdelená na dva departamenty: Corse-du-Sud (prefektúra Ajaccio) a Haute-Corse (prefektúra Bastia).

24. 5. 2014 sa začalo naše dobrodružstvo, 8 nadšencov cyklistiky a nových zážitkov sa vydalo spoznávať korzickú krajinu. 25. 05. 2014 o 8.00 ráno, po 16 hodinovej ceste s autobusom, sme sa nalodili v talianskom Livorne na obrovský trajekt. V tej chvíli naša cesta nadobudla iný rozmer, nevadilo, že sme spotení, unavení, pokrčení, každý aspoň na chvíľu ožil v očakávaní nových zážitkov. Po 5 hodinách sme vystúpili v Bastii. Cca 30 minút trvá cesta do nášho dočasného príbytku v dedinke La Valicella. Všetci sme unesení z prekrásneho výhľadu na more, ktoré máme asi 100 m od bungalovu, kde sme ubytovaní.

Deň prvý

Konečne výdatný spánok, ktorý nás pripraví na prvú horskú túru (chcela som napísať na vysokohorskú, ale to ešte príde). O 9.00 h odchádzame z La Valicella na bicykloch (turisti zostávajú oddychovať pri mori) na krátke oboznámenie sa s okolitým terénom (šoféri autobusu majú povinný oddych). Bývanie pri mori má svojské čaro, keď sa chceme dostať ďalej od pobrežia zákonite musíme stúpať do kopca. Prvých 7 km stúpania je príjemných a dá sa ľahko zvládnuť, potom nasleduje krátka hrebeňovka a mierne kopcovitý terén, sme unesení krásnou prírodou, malými dedinkami, a zaujímavými stavbami. Cez dedinky Talasani, Isolaccio, Taglio Isolaccio a Campo di Santo sme „zbehli“ dole k moru do mestečka Folelli na dobrú kávu a gaštanové ružové pivo.

42,96 km 3.14 h (reálne strávený čas na bicykli)

Deň druhý

Na pekný výlet s vláčikom z dedinky Vizzavona sa tešia aj turisti aj cyklisti. Dostali sme však nepríjemnú správu a to, že povestný vláčik neberie cyklistov. Nastupuje záložný plán, .... všetci sa vezieme do Vizzavony, kde cyklisti nasadanú na bicykle a vrátia sa do mesta Corte, turisti sa tam dovezú vláčikom. Cesta autobusom do Vizzavony je rôznorodá, prudký zjazd, vystriedal nepríjemné stúpanie. Razom mnohí cyklisti prijali rolu turistov, odradila ich aj skutočnosť, že návrat na bicykli bol po hlavnej ceste. Dedinka Vizzavona, umiestnená vo výške cca 950 m nad morom nás privítala chladným počasím cca 5 oC. Cyklisti, ktorí zvolili cestu bicyklom, neoľutovali, cesta poskytla nádherné výhľady a pekný cyklistický zážitok. Turisti boli tiež čiastočne spokojní, zimu a čas strávený čakaním na odchod vláčika im nahradili prekrásne obrazy Korziky, ktoré im poskytla jazda vláčikom.

Asi dvojhodinová prehliadka mesta Corte (hovorí sa mu aj srdce Korziky) ktoré nás privítalo svojou každodennou atmosférou bola plná histórie, pamiatok a dobrého občerstvenia.

36,81,96 km 2.14 h (reálne strávený čas na bicykli)

Deň tretí

Náročný deň, opäť sme sa vyviezli do mestečka Corte a odtiaľ sme naplánovali cestu späť do La Valicella. Prvých 17 km sme šliapali do vysokých kopcov, cesta nemala konca, osviežením boli len malé dedinky, kde sme si nabrali vodu a nádherné prírodné obrazce. Cestou sme konečne objavili aj stádo divých prasiatok, ktoré si leňošilo na lúčke. Nepríjemné pocity vyvolávali odstavené vyhorené vraky áut. Hrôzostrašnú atmosféru navodzovali aj rozstrieľané informačné tabule. Boli dôkazom toho, že zmysel pre česť je u Korzičanov dlhodobo zakorenená a použitie zbraní môže byť výsledkom len urazenej pýchy.

Po vyškriabaní sa na vrchol, sme zažili niečo úžasné, vo výške asi 900 m - krásna asfaltová cesta po hrebeni, nikde nikoho, len naša skupinka. Čakal nás nádherný dlhý zjazd z kopcov smerom k moru. Pre mňa úžasný zážitok – asfaltka vo vysokých kopcoch !

83,33 km 6.31 h (reálne strávený čas na bicykli)

Deň štvrtý

Bicykle sme nechali odpočívať. Autobusom sme navštívili mestečko Porto-Vecchio a potom starobylé mesto Bonifacio. Zážitkom bola plavba loďou okolo ostrova. Výlet sa nezaobišiel bez povinného nákupu tradičných suvenírov – med, prírodné džemy, gaštanové pasty, víno a magnetky.

Deň piaty

Výsledok porady z predchádzajúceho večera priniesol rozdelenie našej 8 člennej skupiny na tri menšie skupinky. Turisti, ktorí sa odviezli do Calvi a prezreli si mesto, 4 členná skupinka, ktorá sa vydala na bicykloch do jednej z najkrajších dediniek ostrova Korziky – Cervione a samostatná skupina pozostávajúca len z vedúceho našej skupinky (pasujúci sa za najzdatnejšieho člena osádky a hlavne ochotného hájiť naše zelené farby) ktorý sa rozhodol absolvovať cestu z Ponte-Leccia do La Valicello. Väčšinu cyklistov odrádzalo od tejto cesty 20 km stúpanie do kopcov bez možnosti čo i len malého oddychu na nejakej rovinke do výšky 986 m. Ale zjazd cez krásnu v horách učupenú dedinku La Porta do mestečka Folelli na pobreží mora stál za tú námahu „vyliezť“ do tých kopcov. Prechádzali sme cez rodnú dedinku národného hrdinu Korziky Pascala Paoliho ktorý stál v čele Korziky počas éry jej nezávislosti a samostatnosti v rokoch 1755 – 1769. Múzeum „korzického Jánošíka“ v dedinke Morosaglia bolo síce zavreté ale výhľady na okolie úžasné.

My ostatní sme sa opäť „vyštverali“ do kopcov a potulovali sa po rôznych zákutiach ostrova. Vchádzali a vychádzali z dediniek, kde sme nestretli žiadne človeka. Spoločnosť na cestách nám robili, prasiatka, kozy a kravy. Rušno bolo len v Cervione, je to zvláštna dedinka, jej úhľadné kamenné domy sú umiestnené okolo katedrály a samotná dedinka je malým bludiskom uličiek, klenutých prechodov a hlavnou ulicou, kde na jednej strane sú kaviarne a na druhej strane krásny výhľad.

38,13 km (56 km – vedúci ) 3.04 h (reálne strávený čas na bicykli)

Deň šiesty

Posledný deň, voľný program. Využívame rozsiahlu pláž, navštívime blízke mestečko Moriani Plage, „pobeháme“ na bicykli ešte blízke okolie. Keďže sme z Malokarpatskej vinárskej oblasti navštívili sme miestne vinárstvo a ochutnali (tiež nakúpili) pravé vína Korziky. Je potrebné sa dobre vyspať, ráno vyrážame na cestu domov, čaká nás trajekt a potom v pokrčenej polohe cesta autobusom.

26,64 km 1.42 h (reálne strávený čas na bicykli)

Deň siedmy

Spestrením namáhavej cesty domov bola zastávka v meste Bastia s návštevou vychýreného „blšáku“ v centre mesta. Po vylodení z trajektu v Livorne krátka zastávka v talianskom meste Pisa, kde sme si prezreli slávnu šikmú vežu, spravili povinné foto, dokúpili suveníry a potom sa už tešili na náš domov.

Po vybalení a krátkom odpočinku z cesty sme sa večer stretli s priateľmi kde sme ochutnali niečo z korzických špecialít ktoré sme priniesli. Samozrejme, že nechýbalo ani dobré a lahodné korzické vínko (aj šumivé) ktoré sme rovnako s priateľmi pokoštovali. Pri prezeraní fotografií a rozprávaní zážitkov sme vydržali do skorej noci.

Prežiť takúto dovolenku bol podľa vyjadrenia účastníkov krásny a neopakovateľný zážitok ktorý ostane dlho v pamäti. Všetci sa už teraz tešíme na ďalšie, rovnako pekne a pestro strávené chvíle na ďalších vydarených akciách.